Designarv

uno forms historia tar sin början i Arne Munchs källare i Lyngby. Här fick han idéerna och ritade på millimeterpapper strecken till det första uno form-köket. Men Arne Munch gjorde varken avancerade ritningar eller komplicerade modeller, för hans köksidéer var lika enkla som genialiska.

Ända sedan danska designern Arne Munch designade det ursprungliga klassiska köket 1968, har uno form ägnats åt att tillverka skräddarsydda kök.

Arne Munch var mannen bakom uno form-köket. Med en speciell talang för design, reklam och affärsverksamhet, en stor idérikedom och en förmåga att provocera revolutionerade Arne Munch hela den danska köksbranschen i slutet av 1960-talet. Redan efter några få år i branschen hade Arne Munch satt sitt namn på kartan i hela den danska köksbranschen. Han var förbryllad och förargad över att man i ett land med så stolt hantverks- och designtradition inte lyckades tillverka kök som var både snygga och funktionella. I provocerande artiklar uttryckte han sitt missnöje över dåtidens köksmöbler.

De flesta danska hemmen var på 1960-talet utrustade med ett inbyggt kök, som installerades när huset byggdes. De tunga och kompakta hantverkarköken tillät inte individuell inredning och tiden höll på att rinna ut för denna oflexibla byggstil. Därför lanserades elementköken i mitten av 1960-talet.

Men Arne Munch var fortfarande inte nöjd. Inte heller elementkökens form och funktion levde upp till hans krav och visioner. År 1968 hade Arne Munch fått nog. Han fattade pennan och förenklade hela uppfattningen om bra köksdesign. Samtidigt skapade han en dansk designklassiker, alltihop från sin källare i Lyngby.

Han konstruerade en kub på 60 x 60 x 60 cm. Den kvadratiska modulen gjorde det möjligt att vända på och använda modulen efter användarens behov och rummets inredning, och på så sätt hade en estetiskt fulländad möbel skapats.

Med sin konstruktion av uno form-modulen löste Arne Munch samtidigt ett annat viktigt problem vid kökstillverkning. Tack vare modulens kvadratiska form slapp man göra vänster- och högerluckor – nu hade både skåp, frontramar och luckor samma mått. Det underlättade hanteringen av köken både vad gäller produktion, logistik, distribution och montering.

I sitt hem i Lyngby fann Arne Munch även inspiration till uno form-kökets övriga designmässiga uttryck. Här omgav han sig med vackra originaldesignmöbler och fann det därför naturligt att använda bra och vacker möbeldesign för köken. Ett italienskt soffbord i Arne Munchs vardagsrum gav honom således idén till uno forms karaktäristiska lådfronter med lameller. Genom att införa lamellådorna kunde Arne Munch avskaffa handtagen i köket – även det var en revolution.

Och kökets namn skulle naturligtvis spegla dess enkelhet. Designen baserades på en enda form – på latin heter det uno form.