Ett fel uppstod
Försök igen senare
Inga sökresultat
Inga sökresultat
uno form är skräddarsydd lyx för de kräsna. Vi hyllar det goda snickerihantverket och det danska designarvet, och sedan 1968 har vi skapat hantverkskök med djupaste respekt för design, funktion och estetik. Vi bygger varje kök från grunden och vi kompromissar inte.
Kompromisslösheten har vi gemensamt med passionerade hantverkare inom områden som mat, musik och konst.
Eske Kath
Formuleringen fångar den disciplin och villkorslösa hängivenhet som – bland annat – präglar Eske Kaths syn på målarkonsten: ”För precis som jag tror på ett gudomligt konstnärskall så köper jag klichén om det plågade, kreativa geniet. Arbetsglädjen överstiger smärtan; lusten är långt större än det tillfälliga lidandet, kan man säga. Ända in i märgen vet jag att jag varken kan vara utan den halvt självförtärande, halvt frigörande känslan under processen – eller de kompromisslösa kamperna med verken inför färdigställandet. Men med det sagt så skulle jag ljuga om jag sa att det inte var krävande. Jag vill inte påstå att jag sätter livet på spel för ett stringent penseldrag. Men det är nära på. För jag hejdar mig först när jag har hittat det, och jag släpper aldrig verket förrän det sitter där.”
Chris Minh Doky
”Det finns två sorters människor”, säger Chris Minh Doky med ett leende, som avslöjar att han förenklar sin egen världsbild: ”De som följer sin passion – och de som förtränger den. Och hur vet jag det? Det vet jag för att jag känner igen båda så mycket hos mig själv. Den ena var nära att ta livet av mig och den andra gav mig livet, nerven och närvaron tillbaka.
Musiken är och förblir min passion, men jag hade av outgrundlig anledning låtit mig vaggas till sömns och förföras. Förföras av mer ytliga ambitioner om jag ska vara brutal mot mig själv. Eller av ett uppriktigt försök att skapa de bästa förutsättningarna för familjen – om jag ska vara lite mer rättvis.
Om det var ett kompromisslöst konstnärligt kall eller bara en nödvändig väckarklocka spelar ingen som helst roll, jag överlevde eftersom jag lyssnade till den. Och i det ljuset kom den monumentala krisen som en välsignelse. Jag valde och fick tillbaka passionen och jazzandan, som fortsätter att ge till mig.”
Astrid Krogh
Jag har stått på trappstegar och skakiga liftar högt över marken. Jag har fått fler högspänningschocker än jag kan räkna. Jag har bränt fingrarna på flytande guld- och silverblandningar och arbetat med splittkablar så att händerna har börjat blöda. Och jag vet hur man släcker bränder – bokstavligt talat. Men nyfikenheten kommer sällan utan kostnader – det är en del av jobbet, hängivenheten och det glödande intresset – och det är en liten sak jämfört med vad jag får tillbaka. Det är nämligen nyfikenheten som är drivkraften i mina verk – och det är en villkorslös entusiasm som driver arbetet framåt oavsett vart processen tar dem.
Jag heter Astrid Krogh och väver i ljus. Och ja, det är möjligt att några av mina föregångare skulle vända sig i graven om de såg mig rulla upp väven med optiska fibrer, ljusledare och kantklippta kablar – kompromisslöst inkastade i ett projekt som bryter mot det förflutnas klassiska mönster, men behärskar hantverkets grundläggande regler. Det är också min blygsamma förhoppning att några av mina samtida erkänner de färdiga men ständigt föränderliga verken.